Visst blev dom fina!? Jag blir glad varje gång jag tittar på dessa små färgglada karameller till börsar =).  Eftersom våren är i antågande så ville jag göra lite somrigare börsar än de jag förut gjort av ylletröjor så jag provade att sy av begagnade bomullströjor istället och det gick hur bra som helst! Den till vänster är sydd av en blåturkosmönstrad tröja som tyvärr blivit för kort i tvätten och den rödvitrandiga är sydd av en tröja från polarn och pyret.

Vill du prova själv så rekommenderar jag att du stryker på vlieslin på baksidan av tröjtyget innan du börjar sy din börs. Det gör att börsen blir stabilare och att det blir lättare att sy i trikåtyget utan att det drar sig.  För extra stabilitet och så att börsen ska hålla länge har jag fodrat dem med ett tunnt bomullstyg. De färgglada ”knapparna” gjorde jag av ylletröjor ändå för de blir så mjukt och vackert ”ulliga”.

Ett annat tips är att leta efter dragkedjor på second hand för de är rätt så dyra att köpa nya och min erfarenhet är att det ofta går att hitta fina dragkedor i bra skick begagnat.  Och som alltid så är ju begagnat så mycket bättre för miljön! =)

Lycka till!

