Trollskog i solsken

Är sol i dag! Inte så jättevarmt här i norr förvisso men vi går ju ändå stadigt mot SOMMAR. Längtar såå ut i skogen. Min sambo gjorde ett tappert försök häromdagen och gav sig ut men kom hem genomblöt och moloken för det var växlande snödrivor och vatten på stigarna skogen. Så man får vänta ett liitet tag till.. Men snart så.. Snart exploderar livet i grönskefröjd, blommor och inspiration! Och jag längtar =)

Mitt återbukshantverk skapar jag ju under namnet Oknytt. Oknytt är enligt Wikipedia ”en samlande benämning på små övernaturliga väsen i skandinavisk folktro. Deras karaktär växlar, men en viss illvilja och lust till rackartyg dominerar.” Skogen inspirerar mig mycket och jag får tröst av tanken på att det kanske kilar omkring små övernaturliga väsen där som skyddar skogen och livet från alla som vill förstöra. Förstår verkligen om dessa små väsen blir illvilliga och kanske saboterar skogsmaskiner, översvämmar vägar och på andra sätt försöker freda sin skog. Själv skapar jag ju istället för att sabotera men jag vill hjälpa till i dessa små varelsers kamp mot det kärlekslösa, avstängda och ovarsamma i vårt hysteriska slit-och-slängsamhälle. Så jag återbrukar så mycket jag kan istället för att slänga bort och köpa nytt. Jag vill också att mitt hantverk ska andas oknytt: solskensdränkt vårskog, lekfullhet, kärlek och en liten vätte som kikar fram bakom en stubbe.

Och till er lyckliga som bor lite mer söderut: ut i skogen och njut! Vem vet, det kanske är just i dag som du får skymta ett skogsrå.

